Twitter
http://feeds.feedburner.com/AkuPilihJalanItu

Biarkan Si Luncai Terjun dengan labu-labunya..

Sejak akhir-akhir ini, ada pihak di Indonesia ghairah sangat mendakwa itu dan ini mereka yang punya. Kerana kesilapan yang tidak disengajakan tentang tarian Pendet (Is'Z pun tak tahu tarian apa nie), ada orang Indonesia yang sanggup nak sembelih orang Malaysia. Apa punya gila orang Indonesia macam nie.

Mereka mendakwa lagu Terang Bulan (lagu rasmi negeri Perak) diberikan kepada Malaysia yang tidak ada lagu kebangsaan selepas merdeka. Tapi mereka (orang gila Indonesia) tidak kat apula lagu asal adalah ciptaan penggubah dari Perancis kemudian menjadi lagu rasmi Negeri Perak. Pada waktu tiu juga, sudah lama ia dikenali dengan nama Terang Bulan, dan dinyanyikan di seluruh Nusantara. Bahkan lama sebelum republik Indonesia wujud.

Mereka tidak malu mengaku Terang Bulan adalah lagu ciptaan Indonesia. Yang mereka tahu adalah menunjukkan kerendahan Malaysia dari pelbagai sudut padahal Malaysia sudah jauh meninggalkan Indonesia dari pelbagai aspek.

Baru-baru ini mereka mendakwa batik adalah hak Indonesia. Yang jelas, Batik Malaysia dan batik Indonesia ada perbezaan. Oramg Malaysia tidak perlu mendakwa itu dan ini kerana mereka realistik bahawa kalau tidak ada kuasa ekonomi , ada batik, tarian Pendet, dan lagu Terang Bulan, rakyat menderita juga.

Orang Malaysia sudah terdidik supaya tidak patriotik melulu. Biarlah sikit-sikit orang di Indonesia buat demonstrasi dan mengangkat buluh runcing. Orang disini tahu itu adalah pekerjaan orang disana.

Ismael amat berbangga dengan sikap orang Malaysia. langsung tidak emosional dan tidak melayan kerenah sesetengah pihak yang mendakwa memberi lagu kebangsaan kepada Malaysia. Mereka tahu itu bukan lagu Indonesia.

Lagi satu, biarpun ada rakyat Malaysia yang hendak dipenggal di Indonesia, orang Malaysia tetap menonton drama-drama Indonesia. Kami tidak menganggap itu daripada musuh. Padahal, terdapat sebahagian besar drama-drama yang disiarkan bertaraf SAMPAH DALAM LONGKANG.


Ada rakyat Malaysia mengancam pendatang Indonesia yang masuk ke Malaysia (haram @ sah) kita dengar?
yang selalu kita dengar, golongan inilah yang selalu membuat masalah.


p/s: selamat hari jadi kat John Situ Sana Sini, Kak Liza, Azzam, Celestine dan Farhan Darin...


Comments (0)